Uppsala day 4

Varit i Uppsala hela dagen idag.
Jag hade bara 2 st som jag skulle träffa idag, ingenjören o hörselpedagogen, så de gick rätt snabbt men sen tog vi en runda på stan som inte gick lika snabbt hehe ;)
Lämnade grabbarna hemma o drog med mamma o äldsta syster till Uppsala istället. Adam mår bättre från sin förkylning men tänkte han skulle ha en vilodag ändå. Vill att han ska orka o åka till Sthlm imorgon....om de blir av. Verkar svårt o få tag på en bil o låna tyvärr :(
Annars får vi helt enkelt stanna här. Imorgon e de Barnens Dag i hela centrum så de kanske finns nå kul för Adam. Dessutom e marknaden i stan så de finns lite o gö ändå om vi inte fixar bil.
Tråkigt bara att höra att nazister ev ska invadera V-ås imorgon. Dom e upprörda över att de var en utlänning som mördade 16 åringen här i V-ås för några veckor sedan var de nån som sa. En annan sa att de handlar om knivdådet på 2 personer i Hallsthammar som hände häromdan. Vet inte vad man kan göra åt de nu men dom vill protestera på sitt sätt...hur de nu är. Har inte riktigt fattat vad dom gör när dom kommer så där. Syster sa att de kommer bli bråk. Hoppas inte! Riktigt puckat o komma o vilja hålla på med sånt o dessutom när de e Barnens Dag!!! Dom har ju fått godkänt av nått pucko i statshuset att ha demostrationen...imorgon...på Barnens Dag... Visst låter de fantastiskt bra? Idioter... 

Sista dagarna har kännts oooäääändligt långa! Nu när jag hör lite bättre så vill man bara ut o umgås med sina vänner. Jag som har isolerat mig så mycke, o ibland har de verkligen tagit emot att träffa nån pga min dåliga hörsel, vill nu ÄNTLIGEN bara UT! Sen kom den här rackarns förkylningen o stoppa mig :( Men nu mina vänner, NU känner jag mig frisk så nästa vecka ska vi hänga med polers heeela veckan lång! Ska bli så himla kul o se om dom märker stor skillnad eller inte. Självklart kommer de bero mycke på miljön. E de mycke ljud o buller runtomkring så funkar inte implantet på samma sätt. MEN idag när vi var i Uppsala o åt på restaurang så kunde jag hålla en konversation ändå. Kändes underbart! Va inte mycke folk runt omkring men de va ändå stor förbättring.
Jag satt dessutom bak i bilen idag o mamma behövde inte vända sig om när hon prata. Jag hörde bra vad hon sa ändå. Tror jag sagt va kanske 2-3 ggr bara idag :) i jämförelse med alla 400 ggr jag brukar säga "va" annars.

Idag i Uppsala gjorde vi inte mycke förresten. Jag sa att jag tyckte de börjat låta lite lågt men när han koppla in implantatet i sin dator för o höja så lät de bra igen innan han hann göra nått. Då klura vi ut att jag måste råkat sänkt volymen på min vackra fjärris som jag fått med implantatet. Ska ta kort på den nån dag o visa. Har varit vääääldigt dålig på o sätta på knapplås på den o sen haft den i väskan som jag bökar runt i jämt. På så sätt hade mamma mandy sänkt den från volym 6 till 4. Dutti tjej...
Jag o ingenjören gjorde inga inställningar så de blev mest att vi satt o gagga tills jag skulle träffa hörselpedagogen Majvor.
Ingenjören Micke berätta att de håller på forskar fram ett sätt att återfå synen oxå. Visst e de underbart!?!?!? Tänk om de lyckas!? Han var helt säker på att de skulle komma ett sätt att återfå synen nu inom några år. De va rätt intressant o höra honom berätta om de. Har många i min familj som inte ser bra. Glad jag blev över den nyheten :)

Sen gick jag till Majvor o där skulle vi testa fokus programmet på mitt implantat. De programmet kan jag ställa in om jag tex sitter på restaurang o vill blockera bort lite av ljuden från folk runt omkring o bara fokusera på personen mitt emot mig. Jag tryckte på knappen o ställde om till fokus o samtidigt som hon börja prata flög jag hundra meter upp i taket! JISSES!!! Ljudet va så äckligt o högt att de dånade o gjorde ont i hela huvudet! Jag tog mitt implantat, som för övrigt e värt 70.000 tusen kronor, o kasta av mig den! Vi var tvugna o hämta ingenjören Micke för o få hjälp o klura ut vad som var fel.
Vi vet nog alla vad som var fel...inget mer än att mandy bökat runt i väskan o råkat höjt volymen på fokus programmet till nummer 19!!! Jag ligger på nummer 6 nu o ändå e de lite högt. Ni kan nog inte ens föreställa er hur högt nummer 19 är! De gjorde ont vill jag lova...

Dagen har varit bra men tyvärr fick jag inte ut nånting av shopping rundan, ja förutom en härlig tid med syrran o mamma. Jag e nämligen på jakt efter kläder till mig o Adam inför ett bröllop vi ska till i Karlstad på fredag. Dessutom e de dop i Stockholm på söndagen men till dopet tror jag att jag rotar i garderoben för o hitta nå. 
Adams dop däremot, den 20 juni, vill jag gärna hitta en fin klänning till. Sååå med andra ord. Vi behöver finkläder! 
Hitta inget i Uppsala :( Jag tror de får bli en visit till syrran i Stockholm nu i veckan med en shopping trip inkluderad ;)

Efter Uppsala drog jag till Adams farfar där mina böys väntade på mig. Blev en prommis hem o precis när våra nyllen va innanför dörren så börja de mullra ute. Sen kom spöregnet o blixttrarna. Nu sitter jag här med tända ljus o en kopp te o myser. Ser att de är stand up maraton på Comedy Central. Vissa kan vara riktigt roliga. Nu hör jag dessutom ljudet mycke bättre med mitt implantat så jag ska sätta mig o glo lite. 
Lillkrullis sover o storkrullis e o lirar poker ikväll. Blir en mandy kväll :) Mysigt! Nån som vill göra mig sällskap?

Ha en bra helg!

 
Bild bomb...











Skicka puss till brudarna där ute Adam...












På gårdagens promenad me mini familia...








Vi stanna på en pizzeria o Adam fick smaka sin första pizza bit. Mat i burk e de över med. Sånt vägrar han nu! Från att ha kunnat äta ALLT till att endast äta lagad mat. Men man måste förstå han. Dom där burkarna smakar NADA i jämförelse med vanlig mat...



 

Sen blev de faktiskt lite dramarama när vi satt där. En polis bil kom med världens fart o ställde sig tvärsöver trottoaren framför en man. Sen börja dom ta fram knivar o grejer från hans fickor. Weird hur man fastnar o stirrar på sånt...

Sorry för bild bomben. Skulle LÄTT ha kunnat lagt in 200 bilder till från dom här 2 dagarna där Adam e söt som en jordgubbe men låter bli. Kanske inte lika kul för er som för hans morsa o se ett tusen bilder på mitt mirakel ;)

Nu ska jag kika stand up innan jag sussar.

Adion amigos!

Kommentarer
Postat av: Mattan

Adam är så fruktansvärt gullig så fler bilder på skönheten skadar inte mina ögon iaf!!! ;D

2010-05-29 @ 07:26:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0