Implantatet e igång!!! (Uppsala dag 1)

Min hjärna e överkokad. E så trött så trött så trött men ska försöka hålla upp ögonlocken o skriva en truddelutt för jag vet många e nyfikna på hur de gått idag...

Först fick jag träffa läkaren som kika i örat o på ärret o sa att han va väldigt nöjd med hur de såg ut. Än en gång berätta han hur svårt de va o få in implantatet pga av all ärrbildning i hörselgången o hur han nästan hade gett upp. Han berätta att han fick lite av en chock när han såg röntgen bilderna på hur implantatet satt. De va över förväntan sa han o i allt som allt så var han "ganska nöjd med operationen". Mitt hjärta hoppa till lite. Vadå GANSKA? Då börja jag genast tro att mina resultat kommer bli sämre än medel för op enligt läkaren hade bara gått GANSKA bra.

Efter lite lunch så va de dags.

Vi började med att göra en hel del tråkiga tester. Han satt fast implantate o började först med inställningarna. Han sa att de inte låter o att jag skulle vänta en liten stund men jag hörde lite knaster. Eller de lät som elektriska stötar då o då. Han blev chockad o fråga om jag va säker för de ska inte höras nått. Blev lite orolig att de va nått fel då. 
Sen började testet. Han spela han upp toner o jag skulle peka på ett papper om de va svagt, lagom, starkt eller mycke starkt. Gjorde de 150 ggr kändes de som. Sen skulle jag lyssna på 2 toner efter varandra o berätta om dom kändes lika starka eller om den ena va svagare eller starkare. Tog 30 timmar till kändes de som. Efter de skulle jag lyssna på toner o säga till när jag inte hörde dom längre. Han sänkte volymen efter varje ton. Sen sista tråkiga testet va att lyssna på en hel rad toner o berätta hur de lät. Först va de toner som gick från diskant till bas sen tvärtom. Gick jätte bra. Han sa att jag hörde mycke svagare ljud än vad som e vanligt. De betyder inte att jag kommer få bättre resultat direkt men han förklara att mitt implantat inte kommer behöva använda lika mycke ström eftersom min hörselnerv tydligen e extra känslig o tar emot mycke ljud. Fattade inte riktigt men de lät posivt.

SEN ÄNTLIGEN va de dags o sätta igång alla ljud. När han sa de så började mitt hjärta bulta massor o jag blev väldigt nervös. Konstigt. Jag trodde inte jag skulle bli nervös.
Han började med att knacka på bordet sen stängde han av den o fråga hur de lät. Ljudet va väldigt metallaktigt. Han sa att alla säger de. Sen va de dags o lyssna på tal. Han skulle räkna från 1 till 5. Så satt han på den igen o börja de räkna. Jag kunde inte hålla mig för skratt! De lät som han svalt en hel drös gas från en ballong! Oj oj vilket ljud. Sen skulle jag förklara varför jag skratta o DÅ hörde jag min egen röst som mimmi typ. Hahaa! Garva väldigt mycke o dr oxå.
Sen sa han att han skulle hålla för sitt ansikte o jag skulle gissa vilken siffra han sa mellan 1 o 5. Jag gissade rätt på alla! YES! Dr försökte tom luras på sista o säga 8 men surru mig lura han inte! Jag hörde att han sa 8 på en gång. Bra där mandy!
Dr blev lite chockad att jag hörde allt o sa att de verkligen va över förväntan. Sen fick jag sätta in hörapparaten på andra örat samtidigt som implantatet va igång o lyssna hur de lät. Ljuden blev bättre. Även fast dom fortfarande va väldigt mycke för ljusa o kalle anka aktiga så blev de en aning bättre med hörapparaten på samtidigt. Vi satt o prata o jag hörde allt han sa. De lät ju konstigt som fan o inte alls som de ska men jag uppfattade iaf vad som sas. Nu satt vi iofs i ett rätt ljuddämpande rum utan ljud i bakgrunden o jag hörde vad som sas innan implantatet satts igång oxå men jag tycker ändå jag uppfattade de bättre nu o jag kom på mig själv med att inte titta hela tiden på honom när han sa nånting. Annars har de varit väldigt viktigt för mig att se den som talar så jag kan läsa av lite på ansiktsuttryck o läppläsning.

Implantatet e inte färdig installerad utan jag ska dit 4 gånger till nu närmsta veckan så de lär ju bara bli bättre.

Efter vi varit där o installerat lite fick vi träffa min hörselpedagog Majvor. Hon börja med o be mig läsa en text först med hörapparaten o implantatet o sedan utan hörapp. Tror hon ville lyssna lite på melodin på min röst. Måste erkänna att jag fick koncentrera mig för o inte låta för konstig (kanske gjorde de ändå). När alla röster inkl min egen, låter som kalle anka så blev de nästan automatiskt att jag ville gå upp i ton när jag pratade. Fick kämpa lite med de i början men redan efter nån timma kändes de bättre.
Sen höll Majvor för sin mun o bad mig gissa va de var för vanlig ramsa hon sa. De va veckodagarna o jag tog de redan på måndag. Sen frågade hon mig vad hon gjorde med ramsan o då var de att hon drog den baklänges. Enkelt tyckte jag! ;) Sen på sista drog hon månaderna o när jag gissa rätt igen så blev Majvor jätte imponerad o sa "har du verkligen bara haft implantatet i en halvtimma?" Hehe...
MEN min hörapparat hjälper ju jätte mycke så jag vet inte hur bra de igentligen är. Har lite svårt o verkligen tro på att de e så bra som dom säger. Speciellt eftersom jag sitter här o hör massa sjuka gnissliga ljud.
Sista testet va iaf att lyssna på ljud från datan. Jag missade bara på en o Majvor tyckte de va super bra resultat. Hon sa att man igentligen inte gör de här testet förrän de gått ett tag men hon ville ändå testa för hon märkte att jag hörde så bra redan nu.

Tro inte att jag hör perfekt nu! Jag ska försöka beskriva hur de låter.

För de första så e de ett ständigt knaster o nästan som elstötts ljud hela tiden i bakgrunden. Läkaren sa att hjärnan kommer filtrera bort dom ljuden så småningom.
Sen låter allt VÄLDIGT metalliskt o som i en burk, en metallburk. Om man knackar på bordet tex så låter de som när man slår metall mot varandra. När nån pratar så e de en metallisk efter klang o rösterna låter som sagt som man sugit i sig helium gas. Detta e vanligt o kommer försvinna med tiden sa dom.
De gnisslar o skär i örat av alla lkud eftersom ljuden e extra diskanta nu i början så man blir väldigt trött. De e ju metall o gnissel ljud heal tiden för de e ju inte riktigt tyst nån gång. Förutom nu kanske men batterit har dött på implantatet så jag har inte den igång just nu.

De som gäller nu e o träna träna träna o ha på sig implantate JÄMT så min hjärna jobbar på o lär sig höra ljuden rätt. De kommer ta några månader så jag måste ha tålamod men enligt doktorerna o alla jag träffa idag i Uppsala så ser de väldigt positivt ut.

Nu ska här jobbas!!! :D

Men först måste man vila oxå ;)

God natt vänner o tack alla ni som önskat mig lycka till o ni som blivit så innerligt glada för min skull idag. Ni e mina små hjärtan <3

Buenas noche!

Ps. Har inte försökt lyssna på musik än (som jag dööööör efter) för jag vill träna upp hjärnan lite till o ge den en ärlig chans att höra musiken. Håll tummarna på att jag kommer höra musik igen!!! Vill de så gärna så jag svettas bara av tanken.

Ps.2 orkar inte gå igenom texten så ursäkta för felstavningar eller hopp o konstigheter i texten. Bara fråga om de e nått ni inte fattar.

Kommentarer
Postat av: Lucy

Det är så jäkla GRYMMMMT!!!

DUUU e så bäst pga att du har stått ut och haft det tålamod du haft. Som sagt ge det den tid d tar så ska du se att saker o ting kommer att lösa sig.

Jag ser dig framför mig när nu typ dör av garv åt "kalle anka"-rösterna, hahaaaaa....

Jag skickar dig en feeet puss från mig.

2010-05-20 @ 00:03:20
Postat av: Anneli

Va skönt att höra att det gått bra! :)

2010-05-20 @ 00:11:45
URL: http://miniegot.blogspot.com/
Postat av: SarahPaskota

Låter ju som toppen resultat. Jag kan tjöta med dig om det behövs tränas :D Grattsi tjejen!

2010-05-20 @ 00:27:19
URL: http://sarahpaskota.blogg.se/
Postat av: Frida

Va roooooligt!! <3 Hejja hejja hejja!! Kramilikram

2010-05-20 @ 11:09:33
URL: http://mittlivsomartist.blogg.se/
Postat av: Maria S

Vad sköööönt att du är på rätt väg=)!!håller tummar o tår för dig!!massa kramar från mig till dig o sockerbiten

2010-05-20 @ 22:45:04
Postat av: Malin Lj - Mamma till Walter

Härligt att op lyckats så bra! Grattis! Kram

2010-05-21 @ 11:07:00
URL: http://malinlj.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0