Funderingar...

Me very bored...
Me can´t sleep...

Vad gör man då?

Man funderar ofrivilligt på oviktiga saker som tex...

Hur kommer de sig att bebisars första ord oftast e mamma eller pappa? Borde inte deras första ord vara de dom hör mest? Som deras namn tex? Adam säger vi konstant! Men mamma o pappa säger man ju aldrig. Inte ofta iaf. Ändå e de dom enda orden han snappat upp o lärt sig.
I min hjärna låter de mest rimligt att barnets första ord är deras eget namn. De är ju de dom hör konstant.
Nån som har en åsikt?


Sen funderar jag på varför vi föräldrar "gapar" med barnet när vi matar honom/henne.
I början märkte jag inte alls att jag gjorde de. Efter ett tag märkte jag att jag jämt va så blöt om läpparna när jag mata Adam. Jag försökte vara uppmärksam vad jag gjorde o DÅ märkte jag de! Jag inte bara gapar med honom, jag slickar mig om läpparna! För o ta bort de som hamnat utanför ni vet? Hahahaa! Vilket miffo...
Men varför har man den reflexen? De e inget man tänker på, man bara gör.
Finns de NÅN mamma eller pappa där ute som INTE gapar med erat barn som om de e ni som ska ta en tugga?
Väldigt konstigt fenomen...


Sen va de nått annat men den tanken slant...

Bäst o sova så huvet tar en paus från såna här onödiga tankar.


Ps. Tack till er som gav mig feedback ang kostymen o även ang elen. Vi har inte hunnit hämta ut kostymen än så vet inte hur fin den är in real life. Elen håller vi på o ringer runt samtal om. Nått e deffenitivt galet!

Kommentarer
Postat av: Vanessa

Läste nånstans (tror det var i National Geopgraphic, toalitteratur här hemma) att barns första ord alltid har varit typ mamma och pappa, och därför heter det just mamma mamma och pappa pappa, så enkelt.

2010-06-16 @ 16:20:05
Postat av: Amanda

Wow! De hade jag ingen aning om! Så då heter mamma o pappa nått liknande i ALLA länder da? Coolt!

2010-06-16 @ 22:25:19
URL: http://mandy80.blogg.se/
Postat av: Vanessa

Borde vara, kan ju int svara för typ afrikanska och asiatiska länder, men i västvärlden är det ju ungefär samma.

2010-06-17 @ 06:17:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0