Tjurfäktning...

När jag var liten så hade mamma, som dom flesta utländska föräldrar, fixat spanska tv kanaler o titta på eftersom hon förstod de språket bättre.
Vi är inte från Spanien men de va kanaler därifrån som gick på tv:n hemma oftast.
Ibland var de nyheter eller reportage om saker som hände i landet o ofta kom de upp tjurfäktning. Man fick se nån matador som stod med stolthet framför en stackars stressad tjur o försökte locka den så nära som möjligt för att sen njuta av publikens jubel när han lyckats spetsa tjuren med ett spjut rakt i nacken.
Tjuren kämpar för sitt liv o ju mer den kämpar ju mer ser publiken tjuren som ett elakt aggressivt monster o hejjar på matadoren att dräpa de onda svarta djuret.
Jag är o var väldigt känslig när de kommer till djur. Jag minns att jag kunde gå upp på rummet o gråta o må fysiskt illa efter att ha sett djurplågeri på tv. De va jobbigt för mig o visa de för andra i familjen för de var "skämmigt" att gråta o må så dåligt över nått sånt.
Bara nu när jag skriver om tjurfäkting så får jag en klump i halsen o vill bara gråta.
Jag är känslig de vet jag men de finns inget i hela världen som får mig o må så dåligt som djurplågeri. Jag klarar inte o se en bild på ett plågat djur. Jag klara de bara inte... Jag kan inte ens prata om de här ämnet för jag tycker de är jobbigt o ens tänka på. De e synd för de e ett otroligt viktigt ämne o prata om.

Idag såg jag på Aftonbladets hemsida att de blivit förbjudet med tjurfäktning i Katalonien.
Lycka! Äntligen börjar Spanien förstå hur sjuk deras tradition är! Tänk vad många tjurar som lidit o förlorat livet pga en helt onödig, ful, ond o smutsig tradition. 

Ni är väl med o protesterar mot de här?

Ett lyckligt djur=En lycklig Amanda

O den här miljön gör väl en tjur lyckligare än inne på en arena med nån som gör allt för o sätta spjut i han...



Bild hittat på forakarepavag.


Spanien är ett fantastisk land men just i denna fråga så ligger dom efter. Regeringen vill att tjurfäkting ska stämplas som ett kulturarv. Förstår ni vad läskigt att människor inte har en droppe tanke på stackars djuren? Jag blir mörkrädd av såna människor. 
Nåja, förbudet e satt i Katalonien iaf o vi hoppas de sprider sig. Dessvärre trär inte förbudet i kraft förrän 2012 vilket e väldigt deprimerande men bättre sent än aldrig...suck.

Har letat efter nån slags protest lista men jag hittar ingen. Om ni ser nån så ge mig den o länka gärna på era bloggar till den listan. 
Ni kanske hellre skriver om nånting annat o inte har intresse alls för sånt här men en liten länk till en protestlista i slutet av ett inlägg för min skull kan väl inte skada? ;) 

Nu ska jag gå o smyg lysa lite med mobilen i sovrummet så jag kan se Adams ansikte. Jag älskar o titta på honom när han sover. Han e så vacker.

Kommentarer
Postat av: Vanessa

Viva Catalunya!!

2010-07-31 @ 16:21:24
Postat av: Sarah

Jag håller med dig fullständigt! Jag avskyr när djur far illa och att hålla på att medvetet låta djur förfaras borde det vara högre straff på. Eller straff överhuvudtaget.

2010-08-01 @ 10:58:13
URL: http://strimmor.com
Postat av: Amanda

ja verkligen VIVA VIVA CATALUNYA!!!



Du har så rätt Sarah. Borde vara högre straff på djurmisshandel. Tyvärr e vissa folk så trångsynta så dom inte ens fattar när de e djurmisshandel. Som tex tjurfäktning...

2010-08-02 @ 02:01:25
URL: http://mandy80.blogg.se/
Postat av: Liw mamma till Mait

Kan bara instämma, blev så glad när jag läste att det blivit förbjudeti Katalonien, bara att hoppas att resten av Spanien följer deras exempel.

Fin blogg!

2010-08-02 @ 14:25:11
URL: http://www.liwetochvardagen.se
Postat av: Malin Lj - Mamma till Walter

Jag håller verkligen med angående tjurfäktningen! Äntligen!



Vi mår bara bra iallihopa här! Förstår att ni är nyfikna på Walter:) Idag tänkte jag faktiskt uppdatera bloggen, med bilder dessutom:) Sen hoppas jag att jag fortsätter blogga:) Kram

2010-08-04 @ 10:00:03
URL: http://malinlj.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0