Tårta

Jag ÄLSKAR o baka tårta!!! Så därför blev jag så himla glad när min vän bad mig baka hennes mans 30-års tårta. Eller bad o bad...jag tvinga henne låta mig baka den.

Eftersom hans största intresse tydligen e böcker så fick de bli en boktårta. Stor o tung blev den även om den ser mindre ut på bilderna.

Jag har aldrig gjort en sån förut o några gånger va de så svårt så jag höll på messa henne o säga att de inte skulle funka. MEN jag fixade de! Klockan 3 på natten blev jag klar haha! Började iofs rätt sent...

De e många moment när man ska göra en tårta o de e nog de som e de jobbigaste o de tråkigaste.
Först måste man baka tårtbottnarna. Receptet jag bestämde mig för o använda den här gången va mycke mindre än jag trodde så första bottnen fick slängas för den va platt som en pannkaka. Blev samma recept fast ggr 4 o då måste man göra den 4 ggr om för man för inte bara fyrdubbla. Då kan kakan säcka ihop tydligen... 20 ägg gick de åt haha! De värsta e att jag inte har elvisp så va tvungen o vispa för hand. TRÄNINGSVÄRK!
Nästa moment e mousserna (2 stycken). Sen måste man göra en smörkräm o täcka tårtorna med eftersom grädde inte funkar så bra med sugarpaste som jag använder till o dekorera med.
När allt de e gjort så börjar man bygga o till sist börjar de roliga...DEKORERINGEN!
De va apsvårt o fixa till de så de blir en bok men de va ju min första bok tårta så nu vet jag bättre till nästa gång. Om jag nånsin gör en till boktårta...

De jobbigaste av allt e o behöva diska hela tiden! Har inte tillräckligt med skålar o bara EN jävla visp så den diskades nog hundra ggr igår.
Nu vet ni vad jag önskar mig i födelsedags present (8/8 ;) ). Tårttillbehör!

Jag hade beställt massa fina tårt verktyg till o gö dekorationerna med men dom hann inte komma i tid så jag fick improvisera lite. Tex bokstäverna. Dom snodde jag från pysslet som blev över från Adams dop bok. De va vanliga platta klistermärken men jag klistra fast dom på ett papper o klippte ut modeller sen la jag modellen på utkavlad sugarpaste o skärde ut med en kniv. Pillrigt! Färgade dom sen guld med ätbar färg.
MYYYCKE lättare om man har klara tårtverktyg men jag fick köra den svåra vägen den här gången...

Bok masken kändes lite barnkalas aktig men som sagt, utan tårtverktyg till o gö dekorationer med så e de lite svårt. En mask e inte så himla svårt o gö för hand så de fick bli en sån med buskiga ögonbryn o en partyhatt. Nu i efterhand tror jag tårtan hade blivit rätt tråkig utan min arabiska Mr Bokmask.

Den blev inte perfekt o dessutom blev de lite hack o grejer i den för tjockis bumpa in i den men jag e nöjd ändå. hoppas bara den smaka okey.
Fyllde den med Geisha fluff o vaniljmousse vilket inte e mina favoriter direkt men de va värdparets önskan.

De e lite tråkigt att man måste täcka med smörkräm innan man lägger på sugarpasten för smörkräm e ju verkligen inte gott (enligt mig)! Men förhoppningsvis så märkte man inte av den allt för mycke. Annars kan man ju pilla bort de översta. Vi får se vad dom säger sen när jag får min dom. 25 personer skulle komma på kalaset så NÅN måste ju ha gillat den...

Här e min Bok-Tårta...





















Jäklans pillrigt o lite svårt ibland men SÅ JÄVLA ROLIGT O GÖRA!

Fick inte en enda kommentar om min nalle tårta till Adams kalas så den kanske ni inte gilla. Vad tycker ni om den här da? För att va amatör så e den väl bra?


Kommentarer
Postat av: Maria S

Du är gryyyyyym!!! och som jag skrev på fb, både hello kitty o nallen var oxå gryyymma, så du har viste fått komentar om nallen =)!!!

2010-07-24 @ 23:19:02
Postat av: Amanda

Jaa DIG kan man alltid räkna med min kära lilla Maria <3

2010-07-24 @ 23:32:45
URL: http://mandy80.blogg.se/
Postat av: Stora systern

Vad duktig du är!!!Du skulle ju kunna bli en stor stjärna som konditor och göra många glada!



kramis från mig Öman och Akima

2010-07-25 @ 08:58:19
Postat av: Ida

ja alla tårtor du har gjort är hur fina som helst..synd att de inte blev någon hello kitty när vilma fyllde..nästa år kanske=)

2010-07-25 @ 09:16:58
Postat av: Linda

Jättefin, verkligen!

Villket pilljobb!



Ang smörkräm, vilket märke på sp använder du?

Jag köper bara ballinas sp från www.tartdecor.se den innehåller gelatin som ser till att sp´n inte smälter i kontakt med grädde.

Jag tycker det är godast att spackla med grädde men gillar även den superlätta smörkrämen med kondenserad mjölk (vispa ihop 400gram rumsvarmt osaltat smör med 1 burk sötad kondenserad mjölk, som du hittar i bakhyllan. Superlätt, gott och du kan även smaksätta den hur du vill.



Mvh Linda Runn

2010-07-25 @ 09:26:16
URL: http://lindarunn.blogg.se/
Postat av: Vanessa

Kvällen stora hit! Alla älskade den, både smak och utseende, jag visste att du var duktig, men inte att du var såhär duktig!

2010-07-25 @ 09:57:08
Postat av: Linda

ooo den e ju såå fin, ,ollade på nallen den va oxå jättefin, men den här va outstanding lixom!!

2010-07-25 @ 11:06:28
Postat av: Linda

Tycker du var grym att du fågade baka en sån svår tårta. Försätt så bra jobbat

2010-07-25 @ 11:59:44
Postat av: Linda

Jo den var verkligen superfin, din boktårta.



Så konstigt att smörkrämen inte blev bra. Jag har aldrig misslyckats med den. Var smöret tillräckligt mjukt? Vispade du den med elvisp?



Jag blir så glad över dina fina kommentarer. Tänk att jag skulle bli förebild för min lilla hobby.



Baka på, man lär något nytt efter varje tårta



Kramar Linda

2010-07-25 @ 12:19:40
URL: http://lindarunn.blogg.se/
Postat av: Sanna

Ohh Myy !! du e sjukt duktig! Jätte bra av dig, verkligen !

2010-07-25 @ 13:53:24
URL: http://s8.bloggplatsen.se
Postat av: Anka

Du e sjukt duktigt stumpan, verkligen öga för detaljer som gör pricken över i:en, lr ringen över Å:t i tårta kanske ;)

2010-07-25 @ 15:34:51
URL: http://blomsteranka.blogg.se/
Postat av: Sarah

Jag har sagt det förr och jag säger det igen, du är GRYM! :-)



Känner igen det där med disken, jag har också dåligt med redskap så jag ska önska sånt i julklapp. Fast helst vill jag ha ett större kök men det känns inte som att nån vill ge mig det..;-)



Hoppas du och dina fina familj mår toppen och att vi ses snart!

2010-07-25 @ 19:59:55
URL: http://strimmor.com
Postat av: Sarah

Innan alla andra bestämmer sig för att de vill ha en tårta så vill jag ha en till Caeilas ett års dag! PAXXAT sug på den ni :D Detaljer kan vi nog ta sen eller



Tårtan är magisk, har nog aldrig sett en sådan fin tårta :D Brukar kolla på olika konditorier men känner att de bara ser vanliga ut! Verkligen fin,min underbara Amanda :D



PUSS från Italien



Ciao

Sarah

2010-07-26 @ 11:33:54
URL: http://sarahpaskota.blogg.se/
Postat av: Sanna

Jag hoppas att du fortsätter med att uppdatera din sida - den har verkligen potential :)!

2012-03-18 @ 16:07:50
URL: http://hemförsäkringidag.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0